logo idiomorf  
Bekijk de tekeningen op deze website en zie de kracht van de eenvoud
vorige afbeelding terug naar overzicht volgende afbeelding    
   

Diagram tekening sneleidsrecords 100 meter, gemeten met verschillende dieren in verhouding tot de mens

 

 
   
 
   

Voor deze opdrachtgever hebben wij een serie diagrammen en grafieken gemaakt voor educatieve onderwerpen. Een voorbeeld hiervan is dit diagram die de tijd laat zien in seconden waarin mens en dier honderd meter af leggen. Het wereldrecord hardlopen op de 100 meter werd gelopen door Usain Bolt in 9,69 seconden, gemeten in 2008 in Beijing. De tekening laat zien dat de snelheid bij de meeste dieren veel hoger ligt. Wanneer een wedstrijd gehouden zou worden, gaat de gouden medaille naar het luipaard.

Zoekt u animaties als deze?
Onze educatieve animaties en infografieken kunnen veel verheldering brengen over de lesstof en maken het mogelijk om complexe informatie beter te begrijpen. Dit bespaart u en de leerling moeite en tijd. Onze tekeningen kunnen gebruikt worden voor zowel gedrukte als digitale media. Neem contact met ons op voor een afspraak.

Hardlopen is een vorm van atletiek waaraan veel mensen in hun vrije tijd dan wel in wedstrijdverband deelnemen. Hardlopen is een makkelijke sport die voor bijna iedereen geschikt is. Vrijwel iedereen die kan lopen, kan hardlopen.

Medisch
Hardlopen traint het uithoudingsvermogen en zorgt dat de spieren worden opgebouwd. Met sport krijgt het lichaam de beweging die het nodig heeft. Onderzoek wijst uit dat sporten veel voordelen oplevert. Hardlopen zorgt er ook voor dat de sporter mentale kracht opbouwt: een gezonde geest in een gezond lichaam. Er zijn mensen voor wie het onverstandig is om zomaar voluit te gaan trainen. Voor mensen met een medisch verleden en mensen met een leeftijd van boven de 40 jaar is het belangrijk om zich, voordat ze gaan trainen, te onderwerpen aan een sport-medische keuring. Het advies kan zijn om begeleid te gaan sporten; soms wordt aanbevolen om in plaats van te gaan hardlopen bijvoorbeeld te gaan zwemmen, wandelen of te fietsen. Het advies om niet te gaan sporten wordt zelden gegeven.

Trimmen
Wanneer men begint met lopen, dan is het vooral belangrijk om de tijd te nemen en rustig het lichaam te laten wennen aan de verhoogde prestaties. Het is gebruikelijk om bij een vereniging aan te sluiten. De trainers zorgen hier voor advies zodat de loper minder snel geblesseerd raakt. Hardlopen kan men bijna bij elk weertype doen; alleen bij storm en onweer is het onverstandig om te gaan lopen. Om te kunnen hardlopen is het dragen van goede hardloopschoenen noodzakelijk. Als dit niet het geval is, is de kans op een blessure groter. Verder zijn een comfortabel, functioneel (ademend en vocht-afvoerend) shirt en broek gewenst om zo comfortabel mogelijk te kunnen lopen.

Dranken bij sporten
Bij duurlopen langer dan een uur en bij warm weer is het belangrijk om onderweg te drinken om het verlies aan vocht door zweten te compenseren. Gewoon water is een mogelijkheid, maar water verblijft relatief lang in de maag wat door veel hardlopers als onplezierig wordt ervaren. Een sportdrank is beter geschikt omdat hierin zouten en mineralen zijn opgenomen, die er voor zorgen dat de drank sneller in het lichaam wordt opgenomen. Tevens wordt het verlies van zouten en mineralen gecompenseerd, die zich in het transpiratievocht bevinden. Teveel drinken is echter ook niet goed. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat een lichaam per uur slechts een beperkte hoeveelheid vocht kan opnemen en verwerken. Het teveel aan drank hoopt zich op in de maag en veroorzaakt vervelende bijverschijnselen. Hoeveel drank per uur geschikt is kan alleen proefondervindelijk tijdens duurlopen worden uitgezocht. Experimenteren is hier dus het advies.

Hardloopschoenen zijn gemaakt om op hard te lopen. Dit betekent dat ze berekend zijn op de belasting die bij hardlopen plaatsvindt. Volgens specialisten dienen hardlopers hun schoenen na 2,5 jaar gebruik, te vervangen. Na die afstand of periode dempen de hardloopschoenen de schokken namelijk niet meer effectief. Bij het passen van hardloopschoenen is het belangrijk dat er op de schoenen daadwerkelijk hard gelopen wordt. Zo moet er voldoende ruimte voor de voet zijn ter voorkoming van "blauwe nagels " en blisters . Ook zijn de stabiliteit en het gewicht van de loper belangrijk bij de keuze van een schoen die voor de loper geschikt is. Effectief is de maat schoen van een hardloopschoen vaak één tot anderhalve maat groter dan die van een gewone schoen. Naast demping speelt het zogenaamde proneren (overproneren of supineren ) tevens een grote rol. Overproneren betekent dat het enlekgewricht meer dan normaal naar binnen kantelt wanneer na de landing de voet wordt afgewikkeld naar de tenen voor de volgende afzet, supinatie is het tegenovergestelde. Hierdoor ontstaat een verhoogd risico op blessures. In principe proneert iedere voet in lichte mate. Dit is een normale situatie waarmee het lichaam de schok van het neerkomen enigszins opvangt en een lichte pronatie mag dan ook niet door een speciale schoen gecorrigeerd worden. De beoordeling wanneer sprake is van een overmatige pronatie of supinatie kan alleen in een goede hardloopspeciaalzaak beoordeeld worden. Hierbij wordt veelal gebruikgemaakt van video-opnamen. Ook uit slijtageplekken op de oude hardloopschoenen kan hierover veel afgeleid worden.

Kleding
Hardloopkleding is gemaakt om de warmte en de transpiratie die bij het lopen vrijkomt zo effectief mogelijk kwijt te raken. Deze kleding wordt daarom ook wel functionele kleding genoemd. Bij het kiezen van de juiste kleding speelt uiteraard het weertype een belangrijke rol. Bij een temperatuur onder de 12 graden celsius is het verstandig om een lange broek en een shirt met lange mouwen te dragen. Onder winterse omstandigheden is het verstandig om meerdere lagen hardloopkleding te kiezen zodat de lichaamswarmte niet zo snel wordt afgevoerd dat onderkoeling ontstaat. Bij warm weer is een enkel singletje en korte broek meer dan voldoende. Het dragen van een pet bij koud weer kan raadzaam zijn. 40 procent van de lichaamswarmte verdwijnt immers via het hoofd.

Ondergrond
Best wordt er gelopen op een niet-verharde ondergrond zoals zand, gras, heide of bosgrond, of een atletiekbaan. Asfalt is niet optimaal, maar is nog altijd beter dan puur steen of beton, dat door zijn hardheid een hogere kans op blessures kan geven. Lopen op straat of in omgeving van industrieŽn zijn zeker niet ideaal vanwege de vuile lucht die je inademt. Populair bij lopers zijn Finse pistes. Daar vinden ze een verkeersvrije omloop met een zachte, verende ondergrond waardoor de gewrichten gevoelig minder belast worden.