logo idiomorf  
Bekijk de tekeningen op deze website en zie de kracht van de eenvoud
vorige afbeelding terug naar overzicht volgende afbeelding    
   
Zakelijk netwerk of persoonlijke kliek  

 
Copywright 2008, Idiomorf infographics  
 
   

Zoekt u illustraties als deze?
Wij hebben voor een presentatie een collectie aan netwerk diagrammen gemaakt voor een netwerkorganisatie. Hiervan ziet u een info-illustratie over zakelijke contacten op deze pagina. Onze illustraties en animaties maken het mogelijk om met sfeer en uitstraling begrip over te brengen. Dit bespaart u en de eindgebruiker tijd. Onze tekeningen kunnen gebruikt worden voor zowel gedrukte als digitale media.
Neem contact met ons op voor een afspraak.

Wat is netwerken?
Netwerken is het leggen en onderhouden van contacten die je verder kunnen helpen in je werk, je carrière en je privéleven. Maar dat is slechts één kant van de medaille. Dat netwerk is er niet alleen voor jou, het is de bedoeling dat ook de anderen er iets wijzer van worden. Netwerken is geven en nemen. Dus ook jij helpt mensen in je netwerk aan informatie en nieuwe contacten en geeft iemand net die tip over die ene leuke baan die goed bij haar past. Zo help je elkaar.
De basis van een goed netwerk is vertrouwen. Het doel is het delen van kennis, informatie en contacten. De crux is dat je weet wat je wilt bereiken en hoe je je netwerk gebruikt, onderhoudt en uitbreidt.

Netwerken is een onmisbare vaardigheid bij het vinden van nieuwe uitdagingen, maar ook als je beter wilt functioneren in je huidige baan.

Netwerken is niet voorbehouden aan een elite van vriendjes die elkaar de bal toespelen. Een netwerk opbouwen, uitbreiden en effectief gebruiken is door iedereen te leren. Netwerken werkt geeft daarvoor de nodige handvatten. Met uitdagende stellingnames en praktische oefeningen kun je het antwoord vinden op vragen als:

  • Wat wil ik bereiken met netwerken?
  • Hoe schrijf ik een goed resumé?
  • Hoe netwerk ik zo efficiënt mogelijk?

Bespaar tijd en kosten
Het digital social network is zo'n nieuw medium dat sterk in opkomst is. Uit peilingen blijkt dat veel mensen een baan vinden via vrienden, collega's, oud-collega's of andere relaties uit hun netwerk. Het is dan ook niet verwonderlijk dat in dit digitale tijdperk een heel digital social network is ontstaan: voor velen een ideale en tijdbesparende manier om contact te houden. Zo kunt u eenvoudig in contact komen met bekenden van uw relaties die eerst minder toegankelijk voor u waren. Daarnaast is het ook mogelijk om zelf een sociaal netwerk op te zetten. Het kan bijvoorbeeld bijzonder handig zijn om in contact te blijven met oud-collega's. Een tevreden oud-collega kan namelijk als ambassadeur optreden voor de organisatie en zelfs nog bij de organisatie terug komen. Kortom, social networks bieden goede mogelijkheden om uit het oog verloren contacten en nieuwe contacten aan te boren. Effectiviteit en efficiëntie die u professioneel kunt inzetten!

Sociale netwerken (Hyves, Linkedin) en microblogs (Twitter) zijn niet meer weg te denken. Het zijn de grote trekkers van bezoekers. Hoe kun je als marketeer geld verdienen met sociale netwerken zonder dat je de irritatie van de gebruikers op de hals haalt? Want juist het non-commerciële karakter van deze sites wordt zo door de community gewaardeerd. Dit artikel probeert deze vraag te beantwoorden en enkele praktijkvoorbeelden te bespreken.