logo idiomorf  
Bekijk de tekeningen op deze website en zie de kracht van de eenvoud
vorige afbeelding terug naar overzicht volgende afbeelding    
   
Principe van een hybride auto  

 
 
 
   

Zoekt u illustraties als deze ?
Wij hebben voor opdrachtgevers als deze een grote verscheidenheid aan tekeningen en interactieve animaties op maat gemaakt. Hiervan ziet u een voorbeeld op deze pagina. Deze infographic is gebruikt voor een digitale variant van een technisch vakblad. Kijk rustig verder naar meerdere voorbeelden op deze website. Onze illustraties en animaties maken het mogelijk om compliceerde technische processen beter te begrijpen. Dit bespaart u geld en de eindgebruiker tijd. Onze tekeningen kunnen gebruikt worden voor zowel gedrukte als digitale media.

Bent u geïnteresseerd in onze tekeningen? Neem contact met ons op voor een afspraak.

Meer elektronica moet brandstofverbruik van auto's terugdringen.
Veiligheid en millieu vechten om de aandacht als het gaat om het ontwerp van de toekomstige auto. Electronica speelt daarbij een steeds grotere rol, bijvoorbeeld brandstofbesparing bij hybride auto's. Autofabrikanten zijn al enige jaren bezig om dieselhybride technologie te vervolmaken.

Wat zijn hybride auto's?
Hybride auto's zijn auto's die gebruikmaken van twee verschillende aandrijftechnologieën zoals de tekening boven laat zien.

Wat zijn hybride auto's? (vervolg)
Meestal wordt een auto bedoeld die zowel door een verbrandingsmotor wordt aangedreven als door een elektromotor. De accu wordt onder het rijden opgeladen door een generator die wordt aangedreven door de verbrandingsmotor. Door de bufferende werking van de accu die energie-overschotten op kan slaan en bij kan springen bij vermogenstekort, kan de motor lopen met een optimaal toerental en rendement en met optimale uitstootwaarden voor milieuvervuilende stoffen. Als de accu vol is kan de motor zelfs af en toe een poosje helemaal uitgezet worden. Wordt er zo hard gereden dat de motor niet alle benodigde energie kan leveren, of voor snelle acceleraties, dan kan de accu een poos bijspringen. Bij afremmen kan op de motor geremd worden die dan als generator gaat functioneren waardoor energie weer in de accu terugstroomt. De verbrandingsmotor kan zelf aan de wielen gekoppeld zijn of alle energie op indirecte wijze elektrisch leveren. Dit levert met name in de stad een enorme energiebesparing op. De Toyota Prius is zo'n hybide auto

Dergelijke auto's zouden stiller, zuiniger en minder vervuilend kunnen zijn dan hedendaagse modellen. Voor de verbrandingsmotor kan een benzinemotor worden gebruikt, maar b.v. ook een dieselmotor of een nog efficiëntere Stirlingmotor.

Voordelen: zuinig
Het grote voordeel van hybride auto’s is dat ze stukken zuiniger rijden dan ’gewone’ auto’s met alleen een benzine- of dieselmotor. In het gunstigste geval rijdt de Toyota Prius gemiddeld 1 op 23. Enkele verbruikscijfers van Prius-eigenaren laten cijfers zien die nog steeds indrukwekkend zijn, maar nauwelijks in de buurt komen van de 23 kilometer per liter.
Vooral op de snelweg schiet het verbruik omhoog; in de stad daarentegen is de Prius erg zuinig (met dank aan de elektromotor die dan in werking treedt). Dit in tegenstelling tot auto‘s met ‘normale’ motoren, die juist op de snelweg bij een gelijkmatige snelheid de zuinigste cijfers tonen.

Nadelen:

    * Grotere complexiteit bij de fabricage
    * Accu's zijn zwaarder

In 2000 is de eerste hybride auto op de Nederlandse markt gekomen. Dit was de Toyota Prius die maar 1 liter op 23 kilometer verbruikt. Vergeleken met normale benzine auto's, levert dit een gemiddelde besparing van 6 volle tanks bij 13.000 kilometer per jaar op. Dit komt neer op zo'n 360 euro per jaar.

Dieselhybride auto's
Dit type auto is zijn introductie heel dichtbij gekomen. Over drie jaar wil peugeot en citroen zo'n auto op de markt brengen. De uitstoot van kooldioxide komt naar verwachting op 109 gram per kilometer. Een twee liter dieselmotor zorgt voor een combinatie met een elektromotor voor de aandrijving, een stop&start-systeem (SST) waarbij de motor bij stilstand meteen uitschakelt. Dit systeem draagt ertoe bij dat het brandstofverbruik naar verwachting op slechts 4,2 liter per honderd kilometer ligt. Er zijn in Europa in 2007 een miljoen auto's verkocht met een dioxide uitstoot van minder dan 140 gram per kilometer. Het is van belang om bij de ontwikkeling van energie zuinige auto's van de praktijk uit te gaan. Zo zijn er niet veel mensen die dagelijks meer dan vijfhonderd kilometer rijden. De meeste mensen rijden hooguit honderd kilometer heen en weer naar hun werk. Dit opent een deur naar het gebruik van elektriche auto's met accu's, waarbij het opladen tussen de ritten op het werk gebeurt.